پیام وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به دومین دو سالانه جایزه ملی غزل”حسین منزوی”

          قرن‌هاست که ایرانیان در حوزه فرهنگ، قلم فرسایی‌ها کرده اند و آثار هنری گرانبهایی را به جهانیان عرضه نموده اند. بی تردید هنر، ذوق و شعر در ضمیر ایرانیان پیوسته جاری است  و شاعران ایرانی در قرن‌های متمادی  با قلم و وجود، زبان کهن فارسی را پاس داشته اند و  این زبان را نسل به نسل به شکوفا یی رسانده اند.

     شعر در ایران از گذشته تا به امروز فراز و نشیب های بسیاری به خود دیده است و در این میان غزل، گلبانگ عاشقانه و عارفانه ی اعصار از رودکی تا امروز جاوید بوده  و در دوره هایی با مضامین شکوهمند دیگر نیزدرآمیخته و زمزمه ی نیم شب سرمستان عارف و ورد سحرگاهی هوشیاران عاشق شمرده شده و گذر روزگاران رنگ فراموشی بر آینه اش نخواهد پاشید. زیرا پشتوانه های سترگی همانند عطار، مولوی، سعدی و حافظ و صائب و کلیم و گویندگان فرهیخته ی دیگری داشته است. آثار گران سنگ این نامداران ایران زمین مشحون از مفاهیم الهی و عرفانی و انسانی است و در زمانه ی ما نیز با دگرگونی های پس از نیما در خطّ نوگویی و نوگرایی ها حرکت کرده و پرچم به قلّه های بلند برافراشته است.

   واضح است  شاعر از ”ترمه و تغزّل“، ”حسین منزوی“ از بیرق به دستان قلل مرتفع غزل پسا نیمایی ست و زادگاه او زنجان، پایتخت غزل و یاد و نام او بهانه ی برگزاری جایزه ی ملّی دو سالانه ی غزل به شمار می رود که  فرصتی مغتنم برای سخنوران، محققان، نویسندگان و  دوستداران شعر فراهم ساخته تا افزون بر تبادل تجربه ها و بیان یافته ‌ها و تأملات خویش، از تازه ترین رهاورد‌های غزل سرایان کشور آگاه شوند و نیز مجالی برای تقدیر از خلاقیت، ژرف نگری‌ها و تکاپوی شاعران و پژوهشگرانی است که هنر، دانش و مهارت خود را در آفرینش، معرفی، شناخت و ترویج غزل به کار بسته اند.

جایزه دو سالانه غزل  در دومین دوره خود ازبعد کمّی نسبت به دوره گذشته رشد سه برابری داشته است. شاعران پیشکسوت و جوان از ۳۱ استان کشور با ارائه  ۱۷۰۰ اثر در این جایزه شکوه غزل را بار دیگر یاد آور شده اند و از بعد کیفی نیز رشد ادبی در اشعار شاعران جوان بسیار مشهود است. که از تعالی غزل معاصر حکایت دارد .نکته قابل توجه، راه اندازی بخش ویژه با عنوان(خانواده و هویت ایرانی)است که گامی ارزشمند در تولید آثار فرهنگی، به ویژه شعر در پاسداشت مقام خانواده  و تقویت بنیان آن  خواهد بود.

از خداوند منان برای همه خادمان فرهنگ و هنر و شعر ایران عزیز توفیق و سرافرازی آرزومندم.

                                                                                                محمد مهدی اسماعیلی    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی    28 دی ماه 1402